07 November, 2009

Kehilangan

Kehilangan yang tak tercari....
Cuba mencari dan mencari...
Tapi tak kutemui...

Oh TUHAN, tolong hambamu ini...
Ya Tuhan Rabbul Izzati....
Amin...Amin...Ya Rabbul alamin...



02 November, 2009

Gambatte kudasai !!!


Gambatte kudasai....



Go go chayok!


Semoga berjaya ye teman2....



Semoga segalanya dipermudahkan oleh Allah....




30 October, 2009

Entah la..

Entri nie xde tujuan. entri nie aku wat sbb aku dah x tahan, hati aku da nk rabak ! Ko tawu x ape die rabak?Bukan koyak ag tp da nk RABAK! Knp msti aku alami mcm nie?Knp cume aku? Knp x die? Knp?Knp??????? Sedih siot! Die langsung x fahami aku.....kejam kn...;'( Rase nak menangis sgt2....aku tahan ajew...

MR.DEWEY....Help me..... ;(


Hari nie masuk kali ke-2 g library sbb nak blaja wt DDC (Dewey Decimal Classification)...dan kali ke-2 gak la aku n sue rse nantuk thp gaban kt sane...ngan sejuknye lagi..huu...tol2 x tahan rasenye..pastu lau wt dpt, besh gak, nie try & error...error n error jew...uwaaa....puan tolong kami...!!!!

Aku salu membayangkan yg Pn.Hamidah ade depan aku dan bg tuisyen kt aku...alangkah bahagianya..... tp ia xkn terjadi..haha... Lastly kami g makan kt 'kandang'.... Sejuk gilew arini, ujan dr ptg... x tahannye..... Hati pon rase beku jek...cam x berperasaan, tambah2 tgok hp senyap...x bunyik.. =(

Warghhhhhh....huwaaaa......:'( cedeynyew...takot la nk exam 4hb nie...xpenah rase takot cmnie..... Rase nk mintak tolong jew kt
Mr.Dewey....tp dia ade lg kew?ermm......Mr.Dewey, nape susah sgt nie....

13 Tanda Jatuh Cinta

Jika anda ingin tahu sama ada anda telah jatuh cinta dengan seseorang, anda boleh mengetahui melalui perkara berikut:

1. Anda tidak akan marah terlalu lama dan akan berusaha untuk mengawal kemarahan anda terhadapnya. - Yup...tol2, x kesah sgt ngan die..x marah pon...hehe

2. Anda akan sentiasa merindui dia. - Mmg rindu sesangat kt die...

3. Apabila berjalan dengan dia, anda akan berjalan dengan perlahan. - A'ah...suke jln slow2, pastu tnye nape jalan laju2 nie.. xpon jln kt blakang die...hehe..cumill...

4. Anda akan tersipu-sipu malu apabila bersama dengannya.- Dah tentu la...kekeke..

5. Apabila anda berfikir tentang dirinya, jantung anda akan berdegup pantas.- of coz la..

6. Hanya dengan mendengar suaranya, anda akan tersenyum tanpa sebab. - Yup2...nga ckp kt tepon senyum2 jew..lau x ckp pon senyum gak..bile tringat perbualan ngan die, terngiang2 suare die. :)

7. Apabila anda melihat dia, anda tidak akan peduli orang di sekeliling anda. Anda cuma melihat dia seorang. - Rase dunia mase tuh ade kami berdua ajew...xde nmk owg len pon, cmne nk pndang owg len..huhu

8. Anda akan mula mendengar lagu yang berirama balada.- hahaha..nie pon nga dgr gak

9. Dia sentiasa di fikiran anda. - ha'ah! every minutes, every seconds! nga tdo pon ingat gak

10. Anda akan sentiasa terhidu baunya.- Lupe la nk tnye die pkai perfume ape..tp yg pasty mmg wangi....bau nye x kuat, lembut jew...tp mmg wt owg tringat....

11. Anda menyedari bahawa anda akan tersenyum apabila memikirkan tentang diri dia. - Tgok pic die smbil senyum2..x kire la kt mane mase 2.

12. Anda akan lakukan apa sahaja untuk dirinya.- selagi termampu dan tak melanggar larangan Allah, insyaAllah akn cube lakukan utk die.

13. Apabila anda membaca ini, pada masa yang sama, ada seseorang di dalam fikiran anda. - YUP2!!! mmg tringat kt die..myb dia tdo mase nie...da kul 12:50 mlm... Gudnite......=)

28 October, 2009

Sakitnya...

Betapa sakitnya hati ini Tuhan saja yang tahu...
Ya Allah, sampai bila harus kutanggung derita ini,
Mengapa harus aku yang melaluinya,
Apakah hikmah disebaliknya,
Ingin sekali kutahu hikmahnya,
Apakah ada kebahagiaan yang terselindung?
Apakah ada ubat bagi derita hati ini?
Sesungguhnya sakit ini tidak tertanggung lagi,
Tidak kutahu apa yang bisa mengubatinya...

27 October, 2009

Bicaraku pada BINTANG...(wajib baca)

Kau bagiku adalah bintang yang paling terang, berkelip di angkasa malamku seakan tak pernah lelah memberi keceriaan di dunia. Ketika engkau tampakkan wajah, kau selalu tersenyum sambil kerdipkan mata. Kau menggodaku dengan binar yang tak pernah pudar. Selamanya indah. Tidakkah kau pernah bersedih sekali saja? Oh, bintang...

Tak pernah lupa setiap malam aku berdoa, agar suatu saat aku bisa menggapaimu, menjadi kabut yang ‘kan berarak menujumu. Tak pernah lelah aku bersujud di gelap malam, mengurai air mataku, berharap suatu saat nanti cahayamu menjemputku di sini. Di penantianku.

Kau, bagiku adalah cinta yang paling mesra. Perasaan yang paling dalam, kerinduan yang tak mungkin padam.

Ah.., khayalanku melambung lagi kepadamu malam ini. Sejuta mimpi mengganggu, ketika kau mulai hadir dalam hidupku. Tidakkah engkau tahu, setiap saat aku selalu merindukanmu?

Kau mungkin tak pernah tahu. Kau mungkin tak ‘kan pernah menyangka sedalam apa perasaan yang kupendam. Aku memang tak pernah berkata. Aku memang tak pernah terbuka. Seharusnya aku meminta maaf pada hatiku yang teramat lelah menyimpan rindu, karena kekeluan lidahku tak mampu mengurai semua dalam kata.Lalu kuterdiam. Mataku menatap langit malam yang megah bertahta bintang. Ada kamu bercahaya di tengah angkasa itu. Kau bagiku adalah bintang yang terang, dan aku hanyalah rumput di tengah padang. Jarak kita teramat jauh, dibatasi langit yang membentang. Tapi, harapan takkan pernah putus, bahwa suatu hari nanti kita akan mampu menembus jutaan penghalang, dan saling menggenggam tangan.

Apa kamu tahu, kenapa di antara jariku ada ruang? Aku ingin kau tahu, ruang itu tercipta untukmu. Suatu saat nanti kau akan datang mengisi ruang itu, dan menggenggam jemariku.

26 October, 2009

BUNGA

Apabila si gadis dipuji dengan kata-kata, “Awak ni cantiklah”, maka akan menguntumlah sebutir senyuman dibibirnya dan berbungalah hatinya. Tersipu-sipulah ia. Ah… siapa yang tidak seronok bila dikatakan cantik dan lawa? Begitulah resam manusia, seronok bila dipuji kecewa bila dikeji.

Tetapi lain halnya bagi si mukmin yang merasa dirinya miskin dengan Tuhannya. Terasa kerdil tatkala berhadapan dengan segala pujian dan sanjungan manusia.

Wanita yang cantik selalu ditimpa ‘perasan’ kerana sedar dirinya punya kelebihan. Kata orang, wanita cantik banyak mahunya. Diri rasa bangga, seisi dunia mahu digenggamnya. Kalau ia seorang gadis, dirinya sanggup menjadi tukaran dengan wang beribu.

Jika ia seorang isteri yang sedar dan bangga dengan kecantikkannya, maka suamilah yang menjadi mangsa. Si suami selalu melutut dan kalah dengan kehendak dan karenahnya. Lebih malang jika si suami pula suka akan kecantikan isterinya.. Ia menyayangi isteri atas dasar kecantikannya. Jadilah suami laksana lembu yang dicucuk hidungnya.

Ke mana diarah di situlah perginya, alangkah dayusnya dia. Si isteri yang cantik rupawan akan merajuk dan meragam seandai kemahuannya tidak tercapai, mengugut, merajuk hendak balik kampung atau minta cerai. Alangkah indahnya jika si isteri tadi, kecantikannya digunakan untuk meniup semangat jihad ke lubuk hati mujahidin.

Ketahuilah, keutamaan dan nilai diri seorang wanita sama ada cantik atau tidak adalah pada akhlaknya. Kalau ia seorang isteri, ketaatannya pada suami adalah akhlak yang paling indah.

Wanita yang cantik tetapi tidak berbudi pekerti tinggi, lebih-lebih lagi isteri yang cantik yang derhaka pada suami adalah ibarat bunga raya. Cantik warnanya harumnya tiada.

Sebaliknya wanita yang tidak cantik tetapi berakhlak mulia, taat kepada suaminya, sentiasa mencari keredhaanNya, ibarat bunga cempaka. Tiada rupa tetapi harumnya memikat jiwa.

Antara bunga raya dan bunga cempaka pastilah cempaka diminati orang. Kasihan si bunga raya, tidak dijual atau dipakai orang. Ibarat gadis murahan yang mempertontonkan kecantikan. Konon nanti ada yang berkenan tetapi tidak sedar diri jadi mainan.

Wanita yang tidak cantik pula jika tidak berakhlak akan meyakitkan hati dan mata. Ibarat bunga yang tidak cantik tidak pula harum dan wangi. Maka tiadalah apa-apa tarikan dan keindahan padanya.

Usah bangga dan usah pula risau akan paras rupa untuk merebut kasih sayang manusia.. Tetapi marilah berlumba-lumba untuk menjadi wanita yang bertaqwa dan berakhlak mulia. Nescaya disayangi Allah serta makhluk-makhlukNya.

Seharusnya diri yang dikurniakan Allah dengan nikmat kecantikan sentiasa resah jiwanya. Bukan kerana takut luput kurniaan itu dari dirinya. Bukan jua kerana ada yang iri hati dan mahu menganiayai atau menandingi kejelitaannya. Resah adalah kerana menghitung-hitung pahala-pahala yang tinggal akibat pujian dan sanjungan manusia yang bakal menjerumuskan dirinya ke jurang neraka.

Mengira-ngira bagaimana untuk meruntuhkan gunung mazmumah akibat dari kecantikan diri yang dijulang bagaikan mahkota. Apa lagi jika kecantikan itu hidangan setiap insan, cantik indah tetapi hina terdedah. Menjadi mainan nafsu dan syaitan.

Bersyukur dengan segala nikmat Tuhan. Baik buruk, cantik hodoh itu adalah pemberiNya. Yang berwajah cantik atau hodoh sama-sama perlukan persediaan. Akan tiba saatnya jua di mana yang berwajah cantik indah dikerumuni oleh cacing dan ditimbusi tanah di liang lahad yang gelap lagi sunyi. Tatkala itu bersandinglah manusia dengan kematian.
Apakah baru di kala itu mahu diucapkan nikmat iman dan Islam itulah sebesar-besar pemberian Tuhan? Baru sanggup berjuang, berkorban apa saja demi mendapatkannya?

Sebelum segala-galanya terlewat sama-samalah kita daki anak-anak tangga menuju ke puncak taubat. Asal manusia dari setitis mani yang hina. Sehina itulah pula diri wanita. Kenangilah nasib diri di hari penghisaban. Segala pinjaman Tuhan itu, untuk apa digunakan.

Lunakkan hati, tenangkan perasaan. Lihatlah ke seluruh penjuru alam. Di mana saja mata menjurus di sana ada tanda keagungan Tuhan. Dongakkan kepala ke langit biru, tundukkan wajah ke bumi yang hijau. Saksikanlah kilauan mentari, percikan cahaya bulan dan bintang.
Langit yang dijadikanNya tidak bertiang, gunung-ganang tidak berpancang. Usah terlena dibuai keindahan, sesungguhnya pada segalanya itu terkandung pengajaran :

Dan apa sahaja nikmat yang ada padamu dari Allah datangnya, dan bila kamu ditimpa kemudaratan maka hanya padaNyalah kamu meminta pertolongan.” An-Nahl: 53

Jadilah bunga yang cantik dan wangi....

17 September, 2009

27 Ramadhan 1430H


Bosan sungguh hari ini. Rase mcm nak tido je sepanjang hari...agar cepat mase berlalu..hehe.. Aku bangun takde la awal sangat, tak larat nak bangun sbb...ehem2...(syhh,rahsia perempuan) hehe... Bangun kemas beg segala..al-maklum la esok nak balik kampung kan, hoho...JB ieda nak balik nie. =) Tapi nga kemas2 nie tibe2 hati sayu ternampak yayang & spongebob....nak bwak mereka balik tapi....barang da byk...da tak tawu nak isi kt mane..nak peluk pon tak dapat sbb nak pegang beg lg...
Ciannye mereka... ;( tak lena tido ar aku nanti..huk2...

Petangnya kuar dengan roomate,TI..g Giant...bosan la dok umah...tatawu mau wtpe... g Giant pon tatawu gak nak beli ape... Aku ae belikan abah sekotak coklat...hadiah di Syawal mulia.abes tu nk beli baju takot abah tak berkenan nnt die tak mo pkai lak.. Utk mak da belikan tudung dan kerongsang.. Utk adik lak dah beli mercun ngan baju raya..tinggal abah je..tu yg beli coklat utk abah =) Harap abah suke..nnt ley la aku tumpang makan sekali! hik2...nakal sungguh puteri abah nie.. =p

Hajat di hati nak makan nasi ayam kt chicken rice shop, tp meals yg aku nak tu xley lak 'take away'..adoiyai, sengal yg amat...last2 aku beli jew nasi ayam Hainan faveret aku tu... Baru je nak tukar angin, rupanya kena gak mkn yg tu...pastu beli cheezy wedges sebelum balik.. Sampai umah jam 6..lmbat ag nak buka.. (puasa ke?) Persoalan yg terbiar sepi~~ =p

Tak sabar nak tunggu esok...nak balik..............

"balik kampung....o..o..o..balik kampung....!!!"





08 September, 2009

070909 ~ Penuh dugaan... ~

Agak cantik jugak tarikh hari ini...hari ini Nuzul Quran,bersamaan 17 Ramadhan, Selangor cuti. Tapi still tak bmakna jgk coz aku ade kelas ganti dari pukul 2.30 - 6.30ptg. Amek kau.. Huhu..dugaan....demi ilmu kita tak boleh merungut. =) Alkisah aku tak tawu pon sebenarnya puan nak buat kelas smpai jam 6.30..ingatkan sampai jam 4.30 jew... Dah la aku tak selesa ngan keadaan 'sekeliling' waktu tu... Adoiyaii... betul2 dugaan nie.. Tapi tak la sehebat dugaan yang menimpa sahabat karib aku di sebelah. Dia mengalami dugaan yang lebih hebat dr aku gara2 privilege card yang pernah kami daftar suatu ketika dulu di PAS. Mase tu kami baru je nak naik eskelator utk ke aras 2 dan bershopping2, tiba2 kami ditahan oleh seorang pemuda yang berwajah manis dan kata2 juga manis! Ia membuatkan kami terhenti langkah dan mengekorinya utk mendengar penjelasan ttg kad tersebut.Dia kate dengar je pon xpe!

*********

Akhirnya kami bersetuju utk mmbuat kad tersebut krn katanya, kalau tak mahu d teruskan tak ape.. Nama di form ditulis atas nama kawan baik aku tuh...aku sbg ahli 'menumpang' krn kattanya nak jimat form. RM30 diminta sebagai pendahuluan deposit...selebihnya boleh di bank in shj! Wah..sungguh tak kusangka cempedak menjadi nangka....Beberapa bulan telah berlalu, kami pula menyepikan diri dan juga melarikan diri dari panggilan mereka...walau bertalu2 tetap juga kami biarkan ia...haha..PADAN MUKA kami..krn tak jawab call2 yang berlambak tu lah kami tak tahu yang tempoh talian hayat kami bakal berakhir!
Terkejut besar aku bila kwn aku kata yang dia diberitahu bhw ayahnya akan dinaikkn ke court sekiranya bayaran tak dibuat pada hari tersebut sebelum pukul 5ptg... Cmane nie?kami ade kelas kan! ;'( Takut sgt2...walaupun dia tak call aku, tp aku tetap berkaitan gak ngan cerita nie krn aku pon masuk gak mende nie..huhuhu...tahap gaban aku punya takut waktu tu..nak excuse dr kelas puan tak mungkin berlaku krn kami tak mungkin berjaya melakukannya..hahaha....serius aku cakap...aku mmg takut sgt2... Dah la mase tu kami bawu je belajar mengenal DDC...Dewey Decimal Classification....agak payah nak faham lau tak concentrate.. Kujeling teman ku disebelah...ternyata matanya merah dan berlinangan dengan air! =( Aku tak tahu nk mintak tolong pada siapa lagi...puas sudah aku mencari2 nombor kenalan yang ada dan ternyata mereka tak dapat mmbantu kerana ade hal masing2.. Teman aku berjaya memujuk orang syarikat tuh utk melanjutkan lagi masa..harap2 puan habiskan awal la kelas nie dan sempat la kami 'berlari' ke bank utk melunaskan hutang! "5.30 jew?maknanya lagi 30 minit la kan?", itu la ayat yang terkeluar dari bibir aku..mmg aku sgt terkejut..puan pun takde ura2 nak habiskan kelas lagi..aduh sempat kew?rumit sgt la bnda nie..sakit kepala aku dah..


Kawan aku tuh dah cuba mintak tolong pada abang dia tapi sayang bank kt sana sedang OFF9! Black out lak..haha..rasa cm nak ketawa sekuat hati n then menangis teresak2...sewel sekejap gara2 A..... nie!tension nye... Tiba2 aku teringat sesuatu...TEMAN AKRAB....!!! Mula asalnya ingin bertanya shj sama ada kt pkns ade x cash deposit machine Maybank...tp lastly mintak tolong dia utk bank-in kn ke syarikat tu dlu...sbb rasanya da mmg x sempat nk rush ke luar..Alhamdulillah...sglnya telah selamat.. Berbanyak2 terima kasih dan penghargaan utk teman akrab krn sudi dan percaya kpd sy,dan ingin mmbantu kami berdua..:) Tanpa kamu di saat itu, entah ape yg terjadi skrg nie.......

Lepas nie aku akan lebih beringat...bak kata Sue...."pasnie kita kgn terpedaya lg ngan bnda2 cmnie.."...huhuhu...


06 September, 2009

KARIPAP OH KARIPAP!!!


Ramadhan tahun ni ieda mabuk makan karipap! Hahaha..pelik bin ajaib! Before dis month kan..hari2 selalu la kan, aku tak peduli pn kat karipap...jumpe pon wat2 tak tawu je...makan tak,apatah lagi nak beli...!

Tapi kan tiba2 bulan puasa ni jadi mabuk karipap lak aku nie..haha... Pantang jumpe bentuk karipap kat mane2 gerai..dari jauh lagi aku dah teropong tengok kt mane ade karipap =p wawawa...

Aku miss tol kat satu gerai makcik nie..karipap die punye la besh..meleleh siot makan..haha... tapi sayang....sekali jew dapat merasa..esok2 nye dah tak berniaga lagi kt cini.. Makcik gi mana makcik..huuuu ;( rindu karipap makcik...

Aku tak suke karipap sardin...kentang jew aku layan...huiii besh giler la..tapi aku tak pasti pasni aku akan terus minat karipap atau tak... Kita tunggu...........huhu.... =D (Nanti aku bitawu korang oke ;) )


Ralat..

ASSALAMUALAIKUM kwn2 semua:)

Ape khabar? Harap semuanya sihat sokmo.. Hari ini genap Ramadhan yg ke-16...Alhamdulillah segalanya lancar... Maghrib tadi aku berkesempatan berbuka bersama besties 4 ever n ever aku di Giant Seksyen 13, tu pon sbb pegi shopping kt bazar raya kt citu..:) habis RM100++ Juling mata g citu...sane cntik sane murah...adoiyaii...aku salu jew panggil diri sendirik..dan berkata...

"ieda...jangan ieda....x perlu tu semua..dah2..toksah beli la..da byk kt dlm almari 2...!"

Ramai jugak orang arini... mase berbuka pon same..nak buka kt chiken rice shop x dpt lak..smua meja da reserved tuh..adui2...melepas lak..so nak cover tekak punye kempunan nie, aku amik keputusan utk mkn nasi ayam hainan kt food court Giant tuh..sedap gak la...not bad :))

Pas berbuka ala kadar, kami mencarik surau di citu...Rupanya kt luar... Alkisah nak dijadikan cerita..mase lepas aku amik wudhu', aku pon melangkah masuk ke dalam kawasan solat. Tup2 aku rase lantai tu licin giler dan aku nyaris2 tergelincir! Dengan sepenuh hati aku menahan diri supaya tak terjatuh. Mujur ada seorang kakak ku kira umurnya menarik tanganku.. aku rasa macam blur2 waktu tuh..tak tawu nak berpikir rasional, terus je berjalan tanpa apa2 perasaan.. Memang blur la aku mase tu... Kesilapan besar yang aku dah buat ialah........

Aku tak ucap terima kasih kat kakak tu...

Adoiyai..nape aku jadi begitu tadi! Da sampai umah bawu aku sedar yang aku dah wat silap!
kiranya ada yang terbaca nukilan hati ini...dan merupakan kakak yang aku maksudkan itu, harap maaf sangat2, tak berniat di hati ingin melakukan begitu....

TERIMA KASIH AKAK KERANA MEMBANTU TADI....moga Allah membalas jasa baikmu...
:)

03 September, 2009

Semoga panjang umur...


Align Center
02/09/09
Tarikh bersejarah...
Bagi dua insan yang menyambut hari kelahirannya pada tarikh ini...
Buat Muhaydin bin Muri & Nor Azrul Fahmi bin Md Ali

Semoga dengan bertambahnya umur, kalian akan lebih matang,
berbahagia selalu di samping insan tersayang...
Semoga sihat dan diberkati hidup oleh Allah..
insyaAllah :))

HAPPY BUFFDAY!!!

HAPPY BUFFDAY!!!

HAPPY BUFFDAY!!!

p/s: Maaf kerana tiada hadiah yang dapat kusampaikan melainkan sekalung doa buat kalian berdua, semoga apa yang kalian impikan menjadi kenyataan pada suatu hari nanti.....Amin...







26 August, 2009

RINDU


saya rindu mak saya

saya tak sabar nak balik minggu ni sebab mak saya akan masak makanan kegemaran saya...

apa dia????

mee kari!!!! =)

yummyy2!!!

tak pernah jumpe mee kari setanding mak saya masak....

besh nye berbuka mee kari sabtu nie:)

JB...i'm coming! hehe...

Kala waktu berputar...

Dalam kehidupan ni, tak semuanya indah belaka. Kekadang apa yang kita harapkan selamanya indah, tak selamanya begitu. Hidup ada pasang surutnya...seperti roda. Mungkin hari ini kita gembira, maka bergembiralah sepuasnya...(tapi janganlah terlampau plak) kerana mungkin esok lusa kita akan kehilangan erti kata gembira itu. Jika kita bersedih pada hari ini, jangan lah terlalu memikirkannya, mungkin esok hari kita pula yang menikmati bahagia. Jalani hidup seperti sediakala...jalani hidup apa adanya, redha pada setiap ketentuan Allah. DIA mengetahui segalanya. Mungkin tersirat hikmah disebalik semua itu. Maka, jalan terbaik... R.E.D.H.A..ya...itulah yang aku lakukan sekarang....

"Ya Tuhanku.....aku mngetahui segala yg terbaik utkku ada d tanganMU, maka Kau kurniakanlah aku bahagia itu, bahagia yang pernah aku kecapi dulu, menjalani kehidupan yg jauh dr keluarga membuatkan aku sedih, tabahkan lah hati ini Ya Allah...kurniakanlah aku bahagia.........."


23 August, 2009

Sepi

Blog ini sudah agak lama rasanya tidak berbicara..
Hal ini kerana saya terlalu banyak perkara yang penting dan harus diselesaikan..
Walaupun kekadang hati ini memberontak sekali ingin mencoret tapi tak kesampaian..
Harap maaf ya kawan2...InsyaAllah esok sudah kembali seperti biasa dan boleh mencoret kisah qaseh:)
Begitu sepi hati tatkala ini..kutabahkan saja hati ini...moga ia tak berlarutan...ataupun mungkin saya akan terus kesepian???......

22 August, 2009

Ramadhan menjelma...



22 OGOS 2009
1 Ramadhan 1430H

Ramadhan kini menjelma,
marilah kita bersama-sama,
mengumpul pahala demi akhirat yang bahagia...

p/s: Jangan ponteng puasa,jangan malas bekerja,jangan mencipta pelbagai alasan.... Puasa,puasa,puasa....
















Ini la hadiah dr insan kesayangan saya...
Music boxes angel dr adik n my mum tercinta...
Cybershot hp pemberian ayahanda tersayang...
Sempena ulangtahun saya yg ke 22 tahun pada 12 JULAI yg lalu...
(da tua la...bile nk kawen nie?hehe)

one of da song that give me da "strong of spirit" to live my life

17 August, 2009

rase nak menjerit aje!

argh!

buhsan la!

xtawu nape....

benci giler ngan persekitaran nie! wargh!!!!!

sampai bilew nk hadapi nie..



13 August, 2009

Azharina ~ Rasa

Sejuta rasa sukar untuk ku mengertikan
Menghimpit di hati meresahkan fikiran
Aku sememangnya insan tiada daya
Untuk memutar masa menebus segala

Mengapa kini terjadi diakhir waktu
Kala percintaan kita menuju gerbang
Berkali ku memujuk berkali ku rayu
Teguh pendirian sukar digoyah

Ku tangisi khilafnya diri
Sungguh aku bukan insan sempurna
Ku akui sakitnya hati
Menyakiti hatimu berulang kali
Penyesalan kini tiada berguna

Ku melangkah dengan sejuta rasa
Rasa yang hanya ku seorang tahu
Semoga pengajaran bererti ini
Bisa membuatkan diri dan hatiku
Merenung hikmah disebaliknya

Walaupun jauh disudut hati
Ingin kembali bersamamu
Berkongsi waktu
Namun ku serahkan pada Ilahi
Menentukan semua akan berlaku

Takde pon?.......

Hahaha..dr td aku dok pasang telinga kot2 ade announcement pasal uitm cuti 1 bulan @ 1 sem tu kew..

wlupon aku x mengharap langsung sbb aku x suke..tp ternanti2 gak la result nye..

knapa aku x suka?hahahaha...

byk sbb aku x suka cuti nie..

biar aku wat list ek... ;)

  1. aku xmo abes lmbt..elok2 abes next year..ti jd abes 2011 lak..huwaaa...tidak! nnt aku da tua la tyme tuh.. bile nk keje?nk kumpul duit bg kt mak, abah & adik kesayangan... (nk kawin lg?hahaha)
  2. nnt susah la nk catch up lessons..pergh! x cam mati lak kan lau da cuti tibe2 n x abes blaja lg..exam cmane nnt?
  3. x mo balik umah..skali skale ley ar tahan kot..lame2 bowink ar...huuu..x besh la...x mo2... ;(
  4. nnt x dpt nk melepak kt uptown or playground cm salu ngan bestfwen besties aku..Sue... windo ar kn..huk2..
  5. erm..lg ape yek?ahhhaaa..aku nie jnis xley dok umah lelame..ti msty aku sakit..cm skit perut ar..skit kaki la..demam la...cm2 la lgik...tensen jew kne mam ubt..dok puncak x sakit lak...
  6. windoo kt shah alam lau balik umah..x mo2...
  7. windoo kt lecturer...hak2... (poyo kew hape nie?)

cukup la 7 jew k..aku mmg suke number 7 nie. sbb my bufday on July :))

Adakah?


Kenapa percintaan kadang-kadang tidak tulus?
Kenapa persahabatan juga begitu?
Tidak bolehkah bersikap mulus?
Rugikah jika bermurah hati?
Berkongsi rasa, mahupun kasih sayang..
Kasih sayang tak semestinya CINTA...
Tidak bisakah mengerti sendiri...
Atau...
Aku tidak layak mendapat semua penghargaan itu???

10 August, 2009

Hari ini....

10 Ogos 2009... Pada paginya ada test IML 501. Pukul 5 lebih lagi aku dah bangun..macam biasa la...kalau ada test or exam memang tak lena tidur dibuatnya. Minum nescafe untuk kecergasan dan penahan mata mengantuk..ehehe... Alhamdulillah, segalanya mudah dengan bantuan dari-Nya juga doa dr mak dan abah. Aku dapat menjawab dengan baik. :) Balik ke rumah dengan hati tenang walaupun agak keletihan,jelas terlihat pada mata. Bak kata seorang teman sekelas, "mata ieda cm da rabak aje...?" huhu... Kurang tidur agaknya. Malam ada kelas dengan EN.HUSSAIN...
IML 551... Tapi dibatalkan pulak sebab dia pening kepala. Alhamdulillah..boleh la balik dan berehat.. (Saya sukew...hik2...) Tak banyak perkara yang berlaku hari ini..agak hambar juga la...tapi tak mengapa...jangan bersedih...:)

08 August, 2009

Lasykar Pelangi

Sinopsis

Hari pertama pembukaan kelas baru di sekolah SD Muhammadyah menjadi sangat menegangkan bagi dua guru luar biasa, Muslimah (Cut Mini) dan Pak Harfan (Ikranagara), serta 9 orang murid yang menunggu di sekolah yang terletak di desa Gantong, Belitong. Sebab kalau tidak mencapai 10 murid yang mendaftar, sekolah akan ditutup.

Hari itu, Harun, seorang murid istimewa menyelamatkan mereka. Ke 10 murid yang kemudian diberi nama Laskar Pelangi oleh Bu Muslimah, menjalin kisah yang tak terlupakan.

5 tahun bersama, Bu Mus, Pak Harfan dan ke 10 murid dengan keunikan dan keistimewaannya masing masing, berjuang untuk terus bisa sekolah. Di antara berbagai tantangan berat dan tekanan untuk menyerah, Ikal (Zulfani), Lintang (Ferdian) dan Mahar (Veris Yamarno) dengan bakat dan kecerdasannya muncul sebagai pendorong semangat sekolah mereka.

Di tengah upaya untuk tetap mempertahankan sekolah, mereka kembali harus menghadapi tantangan yang besar. Sanggupkah mereka bertahan menghadapi cobaan demi cobaan?

Novel ini dipenuhi kisah tentang kalangan pinggiran, dan kisah perjuangan hidup menggapai mimpi yang mengharukan, serta keindahan persahabatan yang menyelamatkan hidup manusia, dengan latar belakang sebuah pulau indah yang pernah menjadi salah satu pulau terkaya di Indonesia.

Selamilah kehidupan mereka, kejujuran pemikiran, dan indahnya pengembaraan mereka. Anda akan tertawa, menangis dan tersentuh menghayati gelagat mereka.

p/s :Novel fenomenal LASYKAR PELANGI karyaAndrea Hirata ini harus anda miliki. Ia merupakan sebuah karya yang harus dibaca untuk dinilai dengan mata hati. Plot ceritanya ringan namun tebal dengan nilai moral dan estetika. Terselit metafora yang indah, yang membuatkan kita tersenyum dan tertawa serentak atau menangis pilu bersama-sama wataknya. Novel ini dipersembahkan untuk mereka yang meyakini the magic of childhood memories, dan untuk mereka yang percaya akan adanya pintu keajaiban untuk mengubah dunia pendidikan.Dapatkannya di MPH Bookstore atau kedai2 buku yg terdekat dengan harga RM 28.00 sahaja.


090809 ~ Ahad [Pengalamanku]

Cantik tarikh hari ini...kan? Pagi2 lagi aku dah bangun,menunaikan kewajipan,walaupun tido malam td kul 3 pagi....dah pagi pon! huhu... Apa tak nya, roomate aku semua takde..ada yg balik rumah...dan ada yg bekerja part time..tinggal la aku sengsorang... Pada mulanya tak terasa apa2 juga,namun peristiwa yg dialami teman karibku di rumah sebelah membuatkan diri ini terasa tidak selesa juga.. Aku juga org biasa,normal merasakan perasaan yg ngggak2...=p

Pengalaman mlm td mmg sukar dilupakan... Teringat lagi..kedengaran guruh berdentum,kilat memancar2...sepertinya ingin turun hujan lebat..mmg terasa lain juga namun ku kuatkan semangat dan iman...aku tahu Allah bersamaku.. Aku pasang earfon dan mendengar radio THR GEGAR sampai nk bergegar telinga aku coz aku bukak kuat2...haha..abes nk wat cmana lagi...aku dah tak tahu...nak baca novel Lasykar Pelangi pun tak daya lagi bila keadaan sebegitu. Aku mendengar radio sambil bermesejan dgn seorang teman..hehe..kelakar pula mengenangkan aku yg takut pd mlm td.. (dah pagi berani la... =p)

Entah bila aku terlelap aku pun tak sedar...apa yg pasti lepas tuh aku dah tak sedar lagi..huhu... Tido ku tersentak krn terdengar sesuatu. Sudah pagi rupanya... kehadiran seorang roomate aku yg baru balik keje dgn muka keletihan.. Aku bingkas bangun kerana teringat waktu Subuh yg kian habis... Aku bersyukur ke hadrat Illahi atas segala pertolongan-Nya pd mlm td... Ternyata tak hujan pun,aku melirik ke jalan bawah di tingkap bilikku, tak basah langsung,mmg takde kesan hujan... Syukur...kalau tak tentu aku lg takut...
Your Aura is Blue
Spiritual and calm, you tend to live a quiet but enriching life.
You are very giving of yourself. And it's hard for you to let go of relationships.

The purpose of your life: showing love to other people

Famous blues include: Angelina Jolie, the Dali Lama, Oprah

Careers for you to try: Psychic, Peace Corps Volunteer, Counselor

07 August, 2009

SEORANG muslimah dilahirkan ke dunia ibarat sebutir permata. Apabila digilap akan memancarkan kilauan cahaya. Apabila diletak di tempat yang mulia akan disanjung sebagai permaisuri.

Apabila dibekal dengan ilmu di dada akan menjadi cendekiawan bistari. Seorang muslimah akan dikenang sebagai suri sang jejaka, menjadi ibu kepada puteri dan putera dan menjadi pertiwi seisi buana.

Begitu indah salam perkenalan di permulaan buku Hadiah Buat Muslimah, Panduan Asas Fiqah Wanita tulisan pendakwah bebas, Siti Nor Bahyah Mahamood dan Ida Ezyani Othman.

Buku terbitan Telaga Biru Sdn. Bhd. ini menyediakan persiapan ilmu bagi kaum muslimah dalam mengharungi hidup yang dihambat pelbagai agenda rumit dan sukar.

Menurut Siti Nor Bahyah, muslimah pada masa ini disifatkan sebagai antara komponen masyarakat yang perlu memiliki ilmu fardu ain yang komprehensif.

"Semua sedia maklum, kaum wanita lebih rapat dengan anak-anak, dan mereka juga menjadi pengurus dalam rumah tangga bahkan mereka juga menjadi pembantu kepada suami.

"Sehubungan itu amat manis jika rohani dan jasmani mereka dilengkapkan dengan ilmu pengetahuan Islam yang bersumberkan syariat bagi menjana kehidupan lebih sejahtera di dunia dan akhirat," ujarnya.

Tambah beliau, ibadah perlu dilakukan dalam keadaan berilmu supaya ia sah di sisi Allah SWT dan jangan sekali-kali beramal dalam keadaan jahil.

Buku ini terbahagi kepada 11 Bab, Islam dan wanita, Wanita dan Bersuci, Wanita dan Solat, Wanita dan Puasa, Wanita dan Zakat, Wanita dan Haji, Wanita dan Perkahwinan, Wanita dan Pergaulan, Wanita dan Perhiasan, Wanita dan Kewajipan Dalam Islam, dan Perbezaan wanita Islam dan Agama Lain.

"Memandangkan kehidupan seharian wanita sentiasa dipenuhi dengan kesibukan amat wajar mereka menjadikan buku ini sebagai panduan seharian," ujarnya.

Tambah Siti Nor Bahyah, menjadi kebiasaan wanita, bangun seawal pagi, menyibukkan diri dengan urusan rumah tangga, dan kemudian mengurus kerja di pejabat yang tidak pernah selesai.

"Beruntung jika wanita itu ikhlas dengan amalannya. Malah setiap gerakan sendi-sendinya membuahkan pahala kerana semua yang dilakukannya dianggap ibadah oleh Allah. Allah menjanjikan syurga bagi yang taat kepada suami dan sempurna ibadahnya, maka masuklah dia ke dalam syurga melalui mana-mana pintu yang disukainya," kata beliau.

Siti Nor Bahyah memberitahu, buku ini turut memberi ruang kepada muslimah mencari kebaikan dalam menuntut ilmu kerana ia mempunyai pengertian yang mendalam dan perlu dipraktikkan dengan sebaik-baiknya.

"Setiap daripada kita perlu tahu apa itu ilmu beribadah kerana ibadah itu terpimpin dengan syariat, ibadah mendapat pahala dan tidak sia-sia, Tidak berlaku penyelewengan akidah, tahu dan sedar apa yang dikerjakan dan faham sebab dan akibat melakukan sesuatu.'' ujarnya lagi.

Pengisian Hadiah Buat Muslimah menggariskan segala yang terbaik dilakukan seorang muslimah sejati.

Jika cetek pengetahuan tentang puasa, zakat, peranan isteri, datang haid, kekeliruan dalam rumah tangga inilah buku yang anda harus baca.

Ia bukan sekadar untuk wanita bergelar isteri, ibu, kakak dan ibu saudara semata tetapi molek dimiliki seluruh keluarga.

Ia menjadi pembimbing dan pemangkin kesedaran terhadap ilmu akhirat dalam kehidupan wanita. Segala doa yang tidak mampu dihafal ada terkandung dalam buku ini.

Begitu juga semua jenis panduan surah yang boleh dijadikan ikutan dan amalan bagi mencari ketenangan dan kesejahteraan di dunia dan akhirat.

Panduan berumah tangga juga lengkap terisi dalam buku ini. Apa yang patut dilakukan seorang wanita untuk bergelar isteri solehah, ibu mithali dan wanita sejati.

Juga hukum wanita di dalam beberapa perkara berbanding wanita agama lain. Perbezaan yang dimaksudkan bukan memburukkan sesiapa tetapi sekadar dijadikan pengetahuan agar wanita dapat membezakan dan lebih memahami kedudukan dan hak-hak mereka.

Sehubungan itu, kupasan dalam Hadiah Buat Muslimah Panduan Asas Fiqah Wanita mampu memantapkan pengetahuan anda dalam memenuhi tanggungjawab sebagai wanita di dunia dan akhirat.

Seperti penutup kata di bahagian akhir buku ini, "kesempurnaan seseorang manusia itu dapat dilihat dari jauh dan dekatnya kepada Allah. Pendekatan ini hanya mampu dicapai dengan ilmu pengetahuan. Selama ilmunya cukup banyak dan sempurna, maka ia semakin dekat kepada Allah dan semakin menyerupai malaikat." (Imam al-Ghazali)

06 August, 2009

Angel of Kenny

Cute!!!

Gembira

Comel tak?

Tentu lah comel..tak tawu la lau ade yg kate tak...

Ada kew?

Ni simbolik pd mood saya hari ini...

Khamis~6 Ogos 2009

=))

Kenapa?

Saya pon x pasti..

Enjoy2 kan dirimu...

Tepis saja semua rasa tak selesa ya...

(PESANAN DARI KHIDMAT MASYARAKAT)



05 August, 2009

Suria Cinta ~ Suria FM




Segmen ni mmg sgt best...
Cube la dengar, mesti jatuh cinta dan nak dengar hari2..
Setiap hari kul 11 mlm - 2 pg.

Now pon tengah dengar lagi..
Sambil wat assignment E-marketplace..
Terbuai-buai dek kenangan lalu,
mengimbau segala pahit manis menjalani kehidupan,
semuanya adalah pengalaman berharga =)

04 August, 2009

040809~Selasa yang meletihkan...

Seperti biasa di setiap pagi yg hening,menjalankan rutin harian... Ikhlas melakukannya...:)
Pergi ke kelas pd jam 10...PC MAINTENANCE II... Terasa lambat masa berlalu...aduh...knp terasa seperti sudah lama belajar,hari ni bernasib baik krn kelas Puan Hamidah takde...kalau tak dr kul 8 straight smpai 12...petang lak 2 hingga 5...huhu....seperti robot pengumpul maklumat...=p En.Azman...perutku terasa berkeroncong....cepatlah berhenti...cukuplah sampai di sini...

Jam 2.10...kelas Puan Hasnah... wlaupon keletihan tetapi terasa sungguh menyeronokkan...SWOT & PEST analysis:) (terima kasih teman akrab krn memberitahu apa itu 'disposable income' ya...) Kelas berakhir jam 4.30 atas permintaan semua..hehe...otak nie dah tepu la...tak dapat nak memproses lagi...keletihan sungguh hari ini...


02 August, 2009

[ 2 Ogos 2009 ]

Kembali ke Shah Alam.... Puncak....ieda dtg.....hahaha...:D
Naik bus kol 9 pg..agak2 smpai kol 2 la...5jam kn...
Hurm......:( sedey lak nak tinggalkan famili....dan hadiah paling disayangi yg baru jew dpt sempena bufday 12 Julai..
Takpe la...tinggalkan dia lebih baik dr membawanya...sempat juga bergambar ngan dia...huhuuu..cedey taw..
Perut still sakit n denyut2 lagi nie..mntak2 xde ape2 la dlm bus nnt..nie pun da masuk hari ke-4 sakit perut da hilang..

Alhamdulillah semua berjalan lancar:) sampai awal 30 minit... Sue,my bestfren setia menanti di terminal Seksyen 17..
tunggu bus T529 punya ar lama..penat tol..beg dah berat nie..ramai gilew dak Uitm bawu sampai..seminggu cuti la katakan..huhu..
Turun kt PKNS...nk g MCd.. Sambil tuh jenguk2 gak pesta buku...cuma dek krn trlalu penat...so tgok2 ajew...nak beli pon cm tak tawu nak beli buku ape.. Ramai org kt sane especially famili la...bawa anak2 mereka:)) nnt aku pon camtu la...bwk anak g library...g pesta buku...huhu berangan laks...=p

Tak mkn pon kt MCd, beli n then mkn kt tepi tasik sana..romantik la sgt..haha...lau la ade bunyi gitar smbil2 mkn tuh msty best kan...smbil mnikmati MC VALUE LUNCH...tambah lak kicauan burung2...hehehe...:D Alamak...perut aku sakit lak..aduiii..cmne nie..nak naik bus jap lg..belum tentu dapat duduk nie.ramai org kn...Dalam bus kena bdiri...ramai mat bangla..tetibe aku rase perut nie cm bergelodak jew...sakit nye Tuhan je tahu...dan aku rase mual sgt....huwaaaa...cmane nie...xkan aku nak muntah lak kt dlm bus yg ramai owg nie... TAK MUNGKIN!!!! tahan2....smpai je puncak..turun kt bus stop tuh aku terus jew.............=[ Hurm....sakitnyew.....rse cm nyawa2 ikan da mase tuh...syukur ade teman setia yg selalu menemani aku...thx SUE =)

Begitulah pengalaman aku...semua gara2 makan cempedak goreng terlebey suda...nie la akibat nya...angin satu badan....4 hari menanggung seksa...huhu...mungkin lepas nie aku akn lebih beringat....

[ 1 Ogos 2009 ] ~ Mega sales :)

Salam...yuhuuuu...maaf la terlambat coret utk hari smlm..x sempat babe...huhu... Best sgt smlm...ieda g shopping kt UO Plaza Angsana...ade sales...UO MEMBER card day...mmg byk yg cantik2 .. ape yg cantik??? haha..of coz la baju :)) hehe...ala bese la..gurl kn ske shopping.. x gitu?? ;D (maaf teman akrab...pinjam sat naaa...hehe)

Ieda beli 2 psg baju jew...1 tuh kemeja....1 lg dress kaler purple...cute sgt...sbb tuh nk gak beli die..hik2..
n then balik nye ptg...coz jenjalan ngan famili pusing 1 angsana tuh...balik2 jew my luv grandma kol...ckp windu kt cucu ksayangan die nie..hehe..abah pon ajak la balik jap jumpe die coz esok pon da nk balik s.a smule kn...
tu yg x sempat nk unlyne...balik da mlm.....kms beg n tdo....




31 July, 2009

Jumaat [31 Julai 2009]

Arini pagi2 lg aku terjaga sbb perut aku memulas2...sakitgilew ar...x tertahan2...abes sumer keluar n aku rase cm da salah mkn jew...tp ape yg aku slh mkn ek smlm..???? cm xde bnda jew...ape yg famili aku mkn..tu la jugak aku mkn...aduiiii....da mkn ubt...sapu minyak yu yee ponda nk sebotol habis tp still sakit gak...:( aduss...!!!!
Aku nga menaip nie pon terase2 lagi sakit die uiii... bile nk baik nie..aku nk g shopping besok b4 balik shah alam ahad pagi...cmane nie.. (perut2...kamu msti baik cepat oke..kamu baik kn..msti dgr ckp taw...);) hik3...

Opss..bawu sedar..arini ari terakhir bulan Julai..sedih lak rase nk tinggalkannya...Bulan kelahiran aku pd tahun nie meninggalkn byk memori yg tak mungkin dpt aku lupakan... everything in my mind...i'll remember it 4ever...and ever...=) (hanya aku yg tahu)


Semalam kn aku dpt henpon baru...hadiah sempena ulangtahun kelahiran aku ke-22 pd tahun nie...thx abah coz bought me cybershot hp...really lurve it!!! MUWWAAAHHHH cyg abah sgt :*



29 July, 2009

Mega sales

arini JB cerah...aku nak pegi bank jap lg...tp tunggu adik balik dr skola dulu ar..kang xde sape lak nak amik die..huhu...pas g Bank Islam kt bandar tuh..aku nk pi Jusco :) nk shopping!!! yuhuuu...besh2...da lame aku bersabar... kih3...ingt ieda ingt..jgn boros...=p
Hadapilah kenyataan yang tidak ada jalan keluar darinya.

Anda kelak akan menjumpainya di dunia ini hal-hal yang anda tidak mampu mengubahnya...

tetapi hanya mampu berinteraksi dengannya dengan berbekal kesabaran dan iman.


p/s: aku suke sgt ayat nie..aku dpt dr pembacaan ku...

buku Jangan Bersedih...Jadilah Wanita Yang Paling Bahagia

28 July, 2009

MOVIE TERBARU

HARRY POTTER AND THE HALF BLOOD PRINCE
best citer nie..dua kali beb aku g tgok.. 1st ngan kwn2 aku kt Jusco Bkt Tinggi Klang (220709)...2nd aku tgok kt Giants U Mall, teman adik aku...huwa2...2kali beb tgok...mmg da tawu ar jln citer...layan sajew.....=)
Wlupon x best cm yg episod yg terdahulu..tp harry potter ke-6 nie agak menyayat hati... yela...dumbledore mati...sedey seh...aku benci tol ngan kuncu2 si jaat tuh..x abes2 ngan kejahatan dia..huh...
(emo laks =p)
apepon..dr 5 bintang..aku bg 3 setengah jew la..ley x?hehehe...
ari nie aku terlalu sedey....sukar utk aku luahkan dgn kata2...mungkin takde sape yg akn faham ape sbnrnye.. ya..cume aku yg tawu ape yg sdg tjadi... aku menyesal..tp da x berguna... :( aku xtawu nk wtpe lg...bg mngembalikan ape yg kian lama kian mhilang.... argh!!!!ape yg harus aku buat????

27 July, 2009

Teman Akrab

Teman akrab akan mengerti ketika kamu berkata, " Aku lupa "
Teman akrab akan tetap setia menunggu ketika kamu berkata, " Tunggu sebentar "
Teman akrab hatinya akan tetap tinggal, terikat kepadamu ketika kamu berkata, "Tinggalkan aku sendiri.."
Saat kamu berkata untuk meninggalkannya,
Mungkin dia akan pergi meninggalkanmu sesaat,
Memberimu waktu untuk menenangkan dirimu sendiri,

Tetapi pada saat saat itu, hatinya tidak akan pernah meninggalkanmu..

Dan sewaktu dia jauh darimu, dia akan selalu mendoakanmu dengan air mata..
Lebih berbahaya mencucurkan air mata di dalam hati daripada air mata yang keluar dari mata kita…
Air mata yang keluar dari mata kita dapat dihapus,
Sementara air mata yang tersembunyi,
Akan menggoreskan luka di dalam hatimu yang bekasnya tidak akan pernah hilang...