12 February, 2011

Beruang madu =)

Tetiba teringat pada honey bear a.k.a beruang madu. Hari tu aku ada la usik2 seorang kawan ni, terus je termasuk cerita tentang si honey bear ni. Tak sangka yang beruang madu ni comel rupanya. :)


Beruang madu atau nama saintifiknya Helarctos malayanus merupakan spesies beruang yang terkecil dari 8 jenis beruang yang ada di dunia. di dalam bahasa inggeris, beruang madu dikenali sebagai Sun Bear. (bukan honey bear ye cik ieda...hehe..) Beruang madu (Helarctos malayanus) amat menyukai sarang lebah dan menjadikan madu sebagai makanan kesukaannya.  
hey adik cumil.... ;)

Ciri-ciri Beruang Madu
  • Panjang tubuh sekitar 1.4 meter dengan tinggi lebih kurang 70 cm.
  • Beruang madu dewasa mempunyai berat tubuh antara 50-65 kg.
  • Beruang madu sebagai beruang terkecil diantara jenis-jenis beruang lainnya yang terdapat di dunia
  • Beruang madu berwarna hitam, dengan bulu yang keputih-putihan atau kuning yang berbentuk “V” di dadanya.
  • Muncungnya berwarna lebih cerah dari warna dadanya
  • Beruang madu mempunyai kuku yang panjang-panjang dan terdiri dari masing-masing lima pada sepasang kaki depan dan belakang.

Beruang madu hidup di hutan-hutan dataran rendah, hutan perbukitan, dan perbukitan atas sampai ketinggian 1.500 meter. Penyebarannya mulai dari Bangladesh; Brunei Darussalam, Kemboja, China, India, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, Thailand, dan Vietnam. Di Indonesia, Beruang madu terdapat di Pulau Sumatera dan Kalimantan.


Beruang madu memakan binatang-binatang kecil, burung, ayam hutan, buah-buahan dan daun-daun tertentu terutama pucuk-pucuk. Makanan yang paling disukainya ialah sarang lebah (anak beserta madunya), oleh kerana itulah binatang ini disebut beruang madu”. Caranya seekor beruang memangsa sebuah sarang madu, ialah dengan memasukkan kuku­2 kaki depannya ke dalam sebuah sarang yang sudah ada madunya, lalu menjilat madu beserta anak lebah itu dari dalamnya. Kegiatan mencari makan dilakukan pada malam hari.


Beruang madu banyak diburu manusia kerana ia punya nilai jual beli yang cukup tinggi. Ia sering kali menjadi bahan dagangan di pasaran gelap seperti hempedu, daging dan bulu beruang dewasa. Apapun, semoga beruang madu yang merupakan spesies terkecil ini masih tetap mampu bertahan di habitatnya yang asli.
cumil kan die tido camtu :"))


p/s: nak bela beruang madu boley tak? cumil la die..hihik2..... (^__^)





    

No comments:

Post a Comment